ZX Spectrum stuff International youth work Porsche 924 Misceallous

View My Stats
'Tweaked' ZX Spectrum grafikus üzemmódok


Bevezetés

A ZX Spectrum eredetileg 256x192 felbontás mellett 8 színt (mindegyiknek egy normál és egy fényes változata van - kivéve a fekete, ennek csak egy árnyalata választható) tudott megjeleníteni 32x24-es attribútum rácsban. Ez azt jelenti, hogy egy 8x8-as területen csupán egy előtér és egy háttérszín (Paper, Ink) használatára nyílt lehetőség. Ráadásul az előtér és a háttér is csak egyazon fényesség attribútummal rendelkezhetett.

Azonban az idő múlásával egyre több próbálkozás született a ZX Spectrum grafikai teljesítménynek felsrófolására, melyekkel most megismerkedünk. Bármilyen észrevételt, javítást vagy javaslatot szívesen fogadok a e-mail címen.


Magyarul/In Hungarian · Angolul/In English · Galéria/Gallery


Multicolor Czech Republic Slovakia Spain Russia United States Poland Portugal Great Britain Brazil Italy

alternatív elnevezések: Hi(-)colo(u)r, Timex Hi(-)Colo(u)r, FLI (Flexible Line Interrupt), IFLI (Improved FLI), MT (Multitech) Multicolo(u)r,
DMA Multicolo(u)r, HW (Hardware) Multicolo(u)r, Timex Multicolo(u)r, Extended Colo(u)r,
Rainbow Processor mode (Colour Draw), 14 column Hi-color, ZXodus Engine, BIFROST Engine, NIRVANA Engine (bicolo(u)r)

A Multicolor üzemmód lényege különböző programozási trükkökkel elérni, hogy az eredetileg csak 8x8 pixel nagyságú attribútum terület helyett kisebb méretűeket is képes legyen kezelni a Spectrum: 8x1 (MT, DMA, HW, Timex Multicolor, Extended Color), 8x2 (IFLI), 8x4 (FLI), 4x1, 4x2 stb.).

A Multicolor effekt sajátja, hogy minden Spectrum modellhez külön kell időzíteni, így megvalósítása rendkívül körülményes. Az eredmény viszont sokkal élethűbbnek és színesebnek tűnő képernyő.

De a ZX Spectrum processzora nem elég erős ahhoz, hogy a teljes képernyőt így frissítse. Ezért a 8x1-es multicolor csak a képernyő egy részén működhet, csak a 8x2-es alkalmazható teljes képernyősként (hacsak nem használunk dedikált hardvert). Lássuk a legismertebb példákat.

Ilyen például az 1994-ben a cseh Jan (Art) és Jakub Flaska (Matlas) által megírt Colour Draw Rainbow color módja, mely maximum 16 oszlopig volt képes a módot alkalmazni. A sorok száma 1-24-ig tetszőleges lehet 8x1-es attribútummal, tehát 128x8-192 pixel-es lehetett a multicolor rész. Jelenleg már 20 oszlop a limit, azaz 160 pixelt is tud kezelni a mód.

A spanyol Miguel Angel Rodriguez Jodar fejlesztése a 14 column Hi-color mód. Röviden és tömören: a kép közepe 14x24 karakter (112x192 pixel) sávban 8x1-es attribútum rácsot használ. A fennmaradó rész a hagyományos Spectrum 8x8-as mód.

2011-ben a jött ki ZXodus Engine az angol Andrew Owentől, mely ezt feltolta egészen 18 oszlopig, viszont a szélesség csak 18-as lehet a Timex 8x1-es Multicolor mód mellett.

A brazil Einar Luciano Gattoni Saukas 2012-ben adta ki a BIFROST* Engine-t, mely szintén 8x1-es attribútumot engedélyezett 18x18-as rácsban, tehát mindkét utóbb említett mód 144x144 pixeles. Továbbá szoftveres módon kompatibilisek az eredeti Spectrumokkal (48K, 128K, 128K+2, 128K+2A, 128K+2B, 128K+3) és villódzásmentes képet biztosítanak. Előbbi 8,5K, míg utóbbi 6,5K memóriát használ, a CPU-t 82% illetve 70%-ban terhelik.

A BIFROST*2 teljesen hasonló ezekhez, de már 20x20-as rácsban, azaz 160x160-as területen is képes dolgozni, mely 75%-ban terheli a processzort.

A következő két motor a Rainbow-hoz hasonlóan variálható szélességű, így lehet némi proci és memóriát megspórolni. Saukas 2013-as NIRVANA Engine-je (aka bicolour) már a majdnem teljes képernyős lehet maximum 22x30-as ráccsal és kissé rosszabb 8x2-es grafikával (240x176). A sorok száma 1-tól 22-ig terjedhet (8-176 pixel), a maximum értékhez tartozó memória és processzor adatok 8,5K és 80%. Az előbb felsorolt Spectrumok mellett készült Pentagon port is Denis Grachev-től (ex-Masters Company Ltd, RetroSouls). A villódzás itt is száműzve.

A NIRVANA+ Engine már csak a felső sort hagyja ki a 8x2-es multicolor módból a könnyebb szoftverfejlesztés miatt, tehát maximum 32x23-as területen dolgozik (256x184). A memóriaigény ugyanaz, mint az előzőnél, a CPU is csak 2%-kal nőtt. Természetesen itt is lehetőség van a minmális, 1 karakter, azaz 8 pixel szélesre venni a multicolor részt.

A teljes képernyős multicolor alkalmazásához néhány speckó Muliticolor eszközt fejlesztettek ki (DMA Multicolor avagy Multitech Multicolor néven ismert), mely átveszi a képalkotás feladatát a Spectrum CPU-jától. A Timex Sinclair 2048, 2068, 20128 valamint a Pentagon egyes változatainak jellemzője ez. Európában az MB-02+ diszk interfész részeként megvalósult Data Gear áramkör révén vált ismertté. 12K memóriát használ. Alessandro Dorigatti is emulálta a V6Z80P ZX Spectrum magjába.

Egyébként a Multicolor effekteket általában a Pentagon demókkal lehet összekötni.

Frissítve: 2015. december


Timex Multicolor (8x1)
Nirvana+
DMA Multicolor laced (8x1)



Multitech Monochrome Czech Republic Slovakia

A Spectrum 15 színű palettája a Multicolorral együtt alkalmazva lehetőséget biztosít egészen élethű szürkeárnyalatos képek megjelenítésére, ha a televízióról elvesszük a színeket.

Ezt a módszert gyakran kötik össze az MB-02+ és Data Gear Multicolor képességeivel, de természetesen bármilyen más, erre a célra tervezett hardverrel is jól használható.

A képkonvertálási módszert továbbfejlesztette a 8Bit Company Multitech Glory 2.0 néven, elméletileg jobb minőségű a kapott kép. Azonban a gyakorlatban észrevehetetlen a változás.

Frissítve: 2015. július


IFLI GreyTV (8x2)



Gigascreen Russia Portugal Poland

alternatív elnevezések: Doublescreen, DualScreen, Gigablend

Ez az üzemmód két speciálisan előkészített kép gyors cseréjét jelenti a képernyőn.

Általában szoftveres úton valósul meg, de egyes tuningolt Pentagonok képesek hardver szinten is kezelni. Ugyanez vonatkozik a Timex 2048-ra is. A hardveres módszert szokták Gigablendként is említeni.

Szoftverből kezelve értelemszerűen észlehető a villódzás, bár ez nem olyan mértékű, mint a hamarosan bemutatandó 3color üzemmódban.

Egyszerre 127 szín (int((15^2)/2)+15) megjelenítésére képes, mely a két kép színeinek virtuális keveréséből tevődik össze. Természtesen létezik a monokróm verzió is.

Frissítve: 2017. április


Gigascreen



DithVIDE, BZither Czech Republic Slovakia

A Gigascreen és a dithering kombinációját jelenti. A név utal az összemosásra (dithering), melyet a true color grafikák konvertálásakor alkalmaznak.

Összesen 127 szín jeleníthető meg ebben az üzemmódban.

A DithvIDE Zilogator (Pavel Cimbal), a BZither Milos 'baze' Bazelides találmánya.

Frissítve: 2015. július


BZither



Multigigascreen Russia

alternatív elnevezés: MCX

A Multigigascreen szintén egy hibrid képernyő-mód, a Multicolor és a Gigascreen szoftveres kombinációja. 8X1, 8x2 vagy 8x4-es attribútum-ráccsal dolgozik 83 szín használata mellett. Ez is alkalmazható a képernyő egy részére illetve az egész képernyőre (maximum 22 karakter szélességig, a képernyő fennmaradó két oszlopa szabványos Spectrum formátum).

Az első játék, amely használta ezt az üzemmódot, a Hexagonal Filler (2004) volt. A képernyőformátum konvertere a Con18 és rendelkezésre áll egy MCX nevű nézőke is. Az említett programok Alone Coder (AlCo - Dmitry Bystrov) munkái, tehát az üzemmód megalkotása az ő nevéhez fűződik.

2009-ben készült el a Windows-alapú multiArtist rajzprogram, melyel MCX grafikákat készíthetünk. Az első multigigascreen demó a Mescaline Synthesia is ebben az évben készült el.

Frissítve: 2015. július


Multigigascreen
Programable Palette Russian

alternatív elnevezések: Optional Palette, 4096 Color Palette

Ez a bővítés jelenleg a Pentagon 1024 SL2.2 valamint az ATM Turbo 2+ gépekhez elérhető, de elméletben az összes ZX Spectrum géphez elkészíthető. Feltalálója Dmitry Dmitriev (ddp), és az újítás 2009-es eredetű.

A módszer az ATM Turbo 2+ 64 színű palettáján alapul. Ennek lényege, hogy az #FE porton 0..7-ig küldhetünk értékeket, az #F6 porton pedig 8..15-ig. Ez összesen 16 egyedi szín, de az ##FF porton keresztül 'összemixelve' a Gigascreen módszerhez hasonlóan 64 színű palettát kapunk. Az ötlet kiegészítése, hogy a két 64 színű Gigascreen palettát újabb 4096 színű Gigascreen palettává mixeljük össze egy másik port bevonásával.

A Pentagonhoz való tuningáramkör az Altera EPM7128 FGPA köré épül, melynek firmware-i letölthetőek a weblapról. Az ATM Turbo 2+ áramköre még egyszerűbb, csak két új chip és egy D/A áramkör szükséges hozzá.



3color Russia

alternatív elnevezések: Tricolor, Multichrome, RGB-3, Interchrome, 8col, 8C

Ez az üzemmód három darab fekete háttérrel rendelkező egyszínű (piros-Red, zöld-Green és sötétkék-Blue) egyforma kép gyors egymás utáni váltogatásából áll.

Elég zavaró, 5-10 perc után már kifejezetten bántja a szemet a 16.6 Hz-es frekvenciájú villódzás, bár TV-n keresztül kevésbé észlelhető. Az ATM Turbo és '16col capable' Pentagon SL2.x-ek esetében a megfelelő szoftverrel nincs villódzás. Főképpen PC/Amiga konvertált grafikák megjelenítésére használják.

Merevlemez vagy DMA áramkör szükséges az élethű megjelenitéshez, hiszen a három kép váltogatása 345Kb/sec adatátvitelt követel meg.

Az egyszerre látható maximális színek száma 8, nincsen attribútum ütközés.

Frissítve: 2015. július


3color (error diffused)



512x192 United States Poland Portugal Russia Great Britain Italy

alternatív elnevezések: Hi-res, Timex Hi-res, Highres Monochrome

A klasszikus időkben főleg 64x24 és 80x24 karakteres képernyő előállítására használták a Timex Sinclair számítógépeknél. Két speciális grafikai program, valamint a Basic64 és a CP/M néhány verziója használta.

Az oroszoknál a Byte klón tartalmazza eleve ezt a felbontást, a Pentagonhoz Vladimir Getmanets (V.M.G. vagy VMG) fejlesztette ki Ukrajnában. A kapcsolódó cikkek az On-Line #79-80 (1997) és a Deja Vu #06 (1998.) számában jelentek meg. A rendelkezésre álló szoftverek itt is a felhasználói kategóriából kerültek ki. Az üzemmód 12K szintén memóriát használ.

Egy speciális MadROM is készült a felbontás támogatásával, ez beépített kommandert tartalmaz.

Nevéből kikövetkeztethetően monokróm megjelenítést biztosít. Az újkorban a V6Z80p+ ZX Spectrum v2.3 magja támogatja a Timex kompatibilis üzemmódot, melyet az olasz Alessandro Dorigatti készített az angol géphez.

Frissítve: 2015. július



384x304 Russia

alternatív elnevezések: Overscan mode, POSC (Pentagon OverSCan)

A Pentagon SL2.x-ek jellemző bővítése, mely a képernyőt kiterjeszti a border területére is. Minden egyéb jellemzője megegyezik a hagyományos 256x192 felbontású képernyővel.

Rendkívül memória és processzor igényes, mivel a képernyőt 9 szeletre vágva kezeli. Nem véletlen, hogy csak felhasználói programok támogatják, a scrollozás ugyanis nagyon lassú.

Fejlesztője Alone Coder 1999-ben rukkolt elő vele, a végső simításokat KSA-7G (Sergej Anatolevic Koluzanov) végezte el 2004-ben. Az eredeti a ZX-Guide #02 lemezújságban jelent meg, a modding az AlCoNews #32-ben.

Az ACEdit, ANSI viewer, LISTER80 (forráskód: ZX-Guide #02), VIEW384 (forráskód: Info Guide #08) programok használják.

Már nem támogatott szabvány, tehát az #eff7 port 6-os bitje szabadon használható.

Frissítve: 2015. július


384x304


256x384

alternatív elnevezések: Interlace

Ez igazából nem is egy új grafikus üzemmód, hanem egy ULA trükk, mely a képernyőn megjelenő, valamint a Spectrum által előállított félképek (párhuzamos és páratlan sorok) manipulálásán alapul. Ezt keverve a 128K Spectrum árnyék képernyőjével, megduplázhatjuk a virtuális felbontást.

Az attribútum ütközés még mindig jelen van, de korántsem olyan mértékben, mint az eredeti ZX Spectrum képernyő esetében. Itt ugyanis háromszögek alkotják kép alapegységeit, háromszögenként egy-egy előtér és háttér színnel. A használható színek száma megegyezik a hagyományos felbontáséval.

Egyszerű gépi kódú trükkről van szó, mely se nem bonyolult, se nem processzor igényes.

Televízión nézve nem olyan bántó a vibrálás, mint monitoron keresztül.

A spanyolországi Miguel Angel Rodriguez Jodar találmánya.



256x384 (color dithered)


512x384

alternative names: Timex/Pentagon Hi-res Interlaced

A Timex Sinclair 20128 (vagy másképpen 2128) egy bővítés a 2048 gépekhez. Ez egy 128K hardware emulátor. A Timex már eredetileg is két videólappal rendelkezik, ehhez jön hozzá a 128K Spectrum újabb két videólapja, így összesen már néggyel gazdálkodhatunk. Így jön ki az 512x384-es felbontás.

Állítólag némelyik tuningolt Pentagon is tudja ezt az üzemmódot.



512x384


16C

alternatív elnevezések: 16col, color-per-pixel, 4Bpp (4 bit per pixel)

Nevével ellentétben természetesen csak a Spectrum 15 színét használja ez a Pentagon bővítés 2005-ből, mely újfent Alone Coder fejlesztése. Az egykori legerősebb Spectrum klón, az ATM Turbo mintájára fejlesztette ki.

Lényege, hogy a képernyő bármelyik pontja bármilyen színű lehet, így az EGA képernyőhöz hasonló képet kapunk.

Az igazi szenzáció, hogy nemcsak a képnézegetők és illusztrált kalandjátékok, hanem az arcade játékok is zökkenőmentesen futnak még 3,5MHz-en is.Természetesen az attribútum ütközés kérdése is megoldva. Ennek is létezik szürkeárnyalatos megfelelője.



16C


Flash colo(u)r Ukraine Russia

alternatív elnevezések: 128 colo(u)rs

Az Ukrajnából érkezett újítás a legtöbbször használaton kívüli villogás (Flash) attribútum helyét felváltva 46 színű palettát kínál. Fekete háttér (a Paper csak ilyen színű lehet) előtt összesen 128 színárnyalat keverhető ki, köztük a barna és narancs, amelyre a Spectrumosok oly régen vágytak.

Az ötlet A-GRAPh-tól (Andrej Pozdnjakov) származik, míg magát az áramkört VG Studio készítette a Pentagonhoz. A szerzők jelezték, hogy elvileg bármelyik klónhoz adaptálható. Az első publikációk a Faultless #09 (1998), a Rush #01 illetve a Miracle #03 lemezújságban jelentek meg (1999).

Scorpionra való adaptációt Deja Vu #0A-ban publikálta Cardinal (aka Playgear - Denis Ivanovic Latysev,) 2000-ben Oroszszágból.

Sajnos szinte semennyire nem terjedt el, a Burial Graphics Editornak van Flashcolor palettája, és a Crime Santa Claus használja a címképernyőnyén, valamint a Miracle #03-ban egy demó kép.

Viszont az ULAplus előfutáraként szolgált.

Frissítve: 2015. július.


Doublebright

A Doublebright üzemmód hasonló elven nyugszik, itt is száműzték a felesleges villogás attribútumot és helyére egy második bright szignált illesztettek be. Tehát a paper és ink eredetileg csak egyazon bright értéket vehet fel egy attribútum kockán belül. Ebben az üzemmódban azonban a paper és ink fényessége eltérő értékű is lehet. A Pentagonok, a SpeccyBob és a +3s sajátja.

Doublebright



ULAplus Great Britain Italy Australia Spain

alternatív elnevezések: 64 Colours, ULA+, 64 Colour RGB Mode, ULA+ 64 color mode

Az ULAplus megvalósításának ötlete egészen 2000-ig nyúlik vissza. Ekkor kezdte el el az angliai Andrew Owen (Cheveron) a specifikációk kidolgozását a ZX Spectrum SE fejlesztése kapcsán. Majd 2009-ben a wales-i Chris Smith azt ULA 'visszafejtésével' kapcsolatban (a Harlequin klón megalkotásakor) felhívta Andrew figyelmét, hogy az új ULA-ban van még hely a tervezett újítás megvalósítására. Az IRC-n javaslatot tevő Nikki ötlete volt, hogy külön-külön palettát kell alkalmazni a Paper és Ink esetében. Így vált lehetővé a 32 szín használata helyett kapott 64 szín. A 9 bites RBG paletta színei az MSX2 256 színét tartalmazzák. Ugyancsak ULAPlus kompatibilis a ZX Spectrum SE szériagyártásra tervezett megfelelője, a Chloe 280SE valamint ennek lebutított verziója, a Chloe 140SE.

Az elv egyébként megegyezik az orosz FlashColor és DoubleBright üzemmóddal. A Flash és Bright nem használt attribútumait használja fel a színek megjelenítésére. A CPU igényes két 64 színű paletta váltogatásával egyszerre 256 szín jeleníthető meg, egy normál és egy 64 színű kombinálásával pedig 260 szín használható. A Timex 2048 verzió 8x1-es attribútum ráccsal dolgozik, mely még élethűbb megjelenítést tesz lehetővé. Az attribútum ütközés még mindig jelen van.

Mivel az ULAplus egy nyílt szabvány, többen részt vettek a fejlesztésben. Chris Smithről már volt szó. Az olasz Alessandro Dorigatti elsőként valósította meg az ötletet FGPA-ba programozva. Alessandro Poppi az ő kódját felhasználva integrálta a ZX-Badaloc Reloaded klónba. Dorigatti önálló ZX Spectrum 'magjai' a ZX-One, Turbo Chameleon 64, V6Z80P+ és MCC klónokban fordulnak elő. Jeff Braine egy ZX Prism nevű klónt fejleszt ULAplus támogatással Ausztráliában. A spanyol Miguel Angel Rodríguez Jodar egy nyílt FGPA mag megalkotásán dolgozik. Mark Smith egy Xilinx XC95288XL CPLD köré épített áramkörrel képzeli el megvalósítani a SLAM+48 és SLAM+128 fantázianevű kompatibilis áramköröket.

Frissítve: 2015. december

64 Colours



HAM256 Great Britain

A HAM256 mód az ULAplus és a paletta szoftveres manipulációjának kombináiójára épül. Ezzel sikerült elérni, hogy a paletta mind a 256 színe látható legyen, ne csak 64. Fejlesztője az előbbiekben megismert Andrew Owen.

Lényege, hogy egy 8x256 pixeles sorban csak 32 szín látható, de a paletta soronként képes változni. A 64 helyetti 32 színes limit a módszer CPU intenzitása miatt került bevezetése.

Mint látszik, sokkal inkább az Atari ST Spectrum512 grafikus módjára hasonlít, mintsem az Amiga HAM üzemmódjára. Viszont a Spectrum256 név már foglalt volt.

ZX Spectrum üzemmódja 8x8-as attribútum ráccsal, a Timexé 8x1-sel dolgozik.

Frissítve: 2015. július


HAM256 (8x1)



Spectra interface extra graphics modes Great Britain
Paul Farrow Spectra interfésze 32 új grafikus üzemmódot támogat, melyet a Spectrum buherálása nélkül érhetünk el. A képernyő mérete minden esetben 256x192 pixel felbontású marad, de ezen belül számtalan lehetőség adott.

Az attribútumok mérete 8x8 (Full cell, row), 8x4 (Full cell, quad line), 8x2 (Full cell, dual line), 8x1 (Full cell, single line), 4x8 (Half cell, row), 4x4 (Half cell, quad line), 4x2 (Half cell, dual line), 4x1 (Half cell, single line) lehet. A half cell üzemmmód a színfelbontás duplázása vízszintes irányban a hagyományos full cell módhoz képest.

Színek tekintetében a 64 színű (extra colour mode) vagy a hagyományos 8 illetve 16 színű (standard colour mode, double illetve single attribute) a választék. A több színt megjeleníthetjük a borderen is (enhanced border mode vs. stanard border mode).

A 128K Spectrum shadow screen módszeréhez hasonló a double buffering mode. Ekkor az egyik képernyő már megjelenik, amikor a másikat még éppen rajzoljuk. Így lehetséges a villódzás mentes megjelenítés.

A single attribute byte mode a hagyományos Flash módszert használja. A double attribute byte mode segítségével a paper és ink attribútum a külön-külön villogtatható.

Az egyes üzemmódokat részletesen a csatolt táblázat tartalmazza. -> Letöltés

Hozzáadva: 2012. szeptember 10.


Double attribute extended colours (8x1)



Radastan és chernandezba grafikus módjai Spain Australia
Miguel Angel Montejo Raez (Radastan) 128x96-os, 16 színű color-clash mentes Radastan Mode-ja dupla méretű pixelekkel valósult meg. A 4 bites képernyő 6144 byte-ot használ, a paletta az ULAPlus 64 színéből áll. A modern klónok közül a ZX-Uno és a ZX Spectrum Next használja.

A César Hernández Bañó (chernandezba) által kidolgozott képernyő hasonló tulajdonságú (mivel az előzőn alapul), de 256x96 (mode 5 - 12K), 128x192 (mode 7 - 12K) és 256x192 (mode 9 - 24K) felbontású - ZEsarUX modes, a szerző által készített emulátorról elnevezve, melyben elsőként jelent meg. Integrálásra került a ZX Prism klónba is néhány hónapra rá. Az emulátor egyébként támogatja a Radastan Mode-ot is.

Hozzáadva: 2017. július 18.